Також, як і зі звичайними жорсткими дисками, після встановлення нового M.2 або SATA SSD на комп'ютері або ноутбуці, а іноді і в інших випадках: після перенесення системи на інший диск, оновлення або переустановки Windows 10, користувач може зіткнутися з тим, що SSD не видно у системі. Зазвичай, за відсутності апаратних несправностей вирішення проблеми виявляється порівняно простим.
Перевірка наявності диска SSD у БІОС (UEFI) та диспетчері пристроїв
Перш ніж приступати до будь-яких дій щодо вирішення проблеми, рекомендую наступний порядок дій:
- Перезавантажити комп'ютер або ноутбук. Важливо: виконати саме перезавантаження (за допомогою однойменного пункту в розділі «Вимкнути» меню Пуск), а не завершення роботи з наступним включенням, можливо, це вже вирішить проблему.
- Зайти до диспетчера пристроїв (можна натиснути правою кнопкою миші по кнопці «Пуск» і вибрати відповідний пункт контекстного меню), відкрити розділ «Дискові пристрої» і подивитися, чи диск там видно. Якщо диск є, крок 2 виконувати не потрібно і всі дії для вирішення проблеми, найімовірніше, достатньо буде виконати в запущеній Windows 10, як описано в наступному розділі статті.
- Заглянути в БІОС (UEFI) вашого комп'ютера або ноутбука і переконатися, що проблемний диск відображається у списку підключених накопичувачів. Сам розділ, де потрібно шукати інформацію, може відрізнятися залежно від конкретного виробника вашої материнської плати або ноутбука: це може бути розділ Storage, NVMe Configuration (наприклад, в розділі Advanced), SATA Configuration для дисків SATA, зокрема підключених до M.2 роз'єму, Chipset та інші. Іноді інформація про підключені накопичувачі відображаються на головній сторінці БІОС. Під'єднані диски SSD у БІОС чи UEFI
У випадку, якщо диск видно в БІОС, але не видно при установці Windows 10, завантажте на інсталяційну флешку офіційні драйвери SSD для вашої моделі від виробника: зазвичай на офіційному сайті присутні драйвери не тільки у вигляді інсталятора, але і як ZIP-архів з набором файлів - розпаковуємо їх на флешку, а при встановленні на етапі вибору розділів натискаємо кнопку "Завантажити" для встановлення драйверів.

Якщо диск не відображається у БІОС, можливо, ми маємо проблеми. Поширені варіанти:
- Для дисків SATA – проблема з кабелем SATA, його погане підключення, у тому числі з боку материнської плати. Не підключено кабель живлення до диска.
- Для дисків M.2 — погане підключення (нещільно підключений у роз'ємі) або невідповідність типу інтерфейсу, що підтримується. За останнім пунктом: до гнізда M.2 можуть підключатися диски, що працюють за інтерфейсом PCI-e NVMe та/або SATA. При цьому залежно від конкретного пристрою, роз'єм може підтримувати тільки PCI-e/NVMe диски, тільки SATA або ті й інші, а при невідповідності диска і інтерфейсів, що підтримуються, диск може бути не видно. Також враховуйте, що за наявності кількох роз'ємів M.2 на ноутбуці або материнській платі типи інтерфейсів, що підтримуються ними, можуть відрізнятися:слід прочитати офіційну документацію і уважно придивитися до самих роз'ємів - іноді на них присутній відповідний підпис, на зображенні нижче - приклад роз'єму, що підтримує і PCIe і SATA диски з роз'ємом M.2. Роз'єм M.2 з підтримкою PCIe NVMe та SATA
- У поодиноких випадках — несправність роз'єму або накопичувача.
Для другого розглянутого випадку слід переконатися, що ваш SSD і роз'єм підходять один до одного, наприклад, диск PCI-e і роз'єм підтримує підключення таких дисків.
Якщо це так, а диск все одно не видно в БІОС, спробуйте:
- Перевірити, чи немає розділу БІОС/UEFI, що відповідає за налаштування інтерфейсу слотів M.2 (наприклад, Advanced\Onboard Devices Configuration або схожому), де можна було б вибрати режим роботи PCIe (NVMe) або SATA і, за його наявності - вказати правильний, зберегти налаштування БІОС та перезавантажити комп'ютер.
- Якщо у БІОС є пункт вибору типу ОС (наприклад: OS Type з вибором між Windows 10 та Other OS), спробуйте вибрати Windows 10, зберегти налаштування та виконати перезавантаження.
- За наявності кількох роз'ємів M.2 спробувати підключити накопичувач до іншого.
- Повністю знеструмити ваш комп'ютер на деякий час (у випадку з ПК після того, як вимкнули його з розетки, натисніть і потримайте кнопку увімкнення), а потім знову ввімкнути - іноді це вирішує проблему.
- З обережністю та виконуючи рекомендації виробника (потенційно небезпечна процедура): оновити БІОС вашої материнської плати чи ноутбука.
Проведемо експертизу техніки і ПО, оцінимо компетентність ІТ-персоналу, виявимо проблеми та можливі ризики. Ви отримаєте об'єктивну інформацію про роботу вашої технічної служби, перелік заходів щодо оптимізації витрат і концепцію розвитку ІТ-інфраструктури
SSD є у БІОС/UEFI, але не видно у Windows 10
Найпростіший варіант - якщо SSD є в БІОС і присутній в диспетчері пристроїв, в цьому випадку рішенням натиснути правою кнопкою миші по кнопці «Пуск» і вибрати «Управління дисками» (або натиснути Win+R і ввести diskmgmt.msc), після чого можливі наступні 4 варіанти:
- Вам відразу буде запропоновано ініціалізувати новий диск як на зображенні нижче. Виконайте ініціалізацію, за потреби форматування та призначення літери (також зазвичай пропонується автоматично). Іноді після ініціалізації та форматування буква автоматично не призначається і диск не з'являється у провіднику, у цьому випадку зверніть увагу на пункт 3. Ініціалізація диска SSD в керуванні дисками Windows 10
- Вікно "Ініціалізація диска" не з'явиться, але в нижній частині вікна "Управління дисками" ви побачите диск з червоною стрілкою, натиснувши по якому правою кнопкою миші ви зможете ініціалізувати диск, як у першому варіанті.
- Диск відображається без червоної стрілки, ініціалізований. У цьому випадку, якщо на диску є розділи (відобразяться у графічному вигляді в нижній частині) — призначити їм літери: натиснути правою кнопкою миші по розділу, вибрати пункт «Змінити букву диска або шлях до диска» і додати букву. Якщо розділів немає - праве натискання по нерозподіленому простору - "Створити простий том" і дотримуватися вказівок майстра створення розділів.
- SSD немає в керуванні дисками. Але, як уже було зазначено вище, диск є в диспетчері пристроїв. Декілька разів доводилося з таким стикатися для дисків M.2, незважаючи на те, що у Windows 10 всі необхідні драйвери для роботи вже є. Зазвичай допомагає рішення: на офіційному сайті виробника SSD завантажити драйвер для цього диска (навіть якщо такий самий вже встановила ОС), встановити його, перезавантажити комп'ютер, знову запустити управління дисками.
У випадку, якщо SSD показується в БІОС, але його немає не тільки в управлінні дисками, але і в диспетчері пристроїв, зайдіть на офіційний сайт виробника вашого накопичувача і в розділі підтримки моделі диска спробуйте скачати драйвер і встановити його. Після інсталяції – перезавантажити комп'ютер і перевірити, чи змінилася ситуація.
Якщо якийсь із запропонованих варіантів вирішив проблему, буду радий вашому коментарю, він може бути корисним і для інших читачів. Можливо, ви можете запропонувати власні методи виправити цю ситуацію — теж буде чудово.